اقبال کے تصورِ جنت و دوزخ پر اعتراضات ۔ایک جائزہ

Authors

  • مسعودالحسن بدر Author

Abstract

Allama Iqbal is a genius who has presented different concepts in his prose and poetry. That’s why Iqbal’s concepts about Heaven and Hell depend upon modern theory. He developed an Idea that Heaven and Hell are not states but localities. Allama Iqbal is not alone in this perception but many other great Sahaba and ulamaa also have the same point of view about Heaven and Hell. Allama ibn-e-qum, Hafiz Ibn-eTeemia, and Sheikh Maqabili are prominent among them. Iqbal’s concept that “Khlaood” means not eternity but it is a specific time period. Allama Iqbal said that sinners will not remain in Hell forever but they will get freedom from Hell gradually according to their purity of “Khuddi” where Iqbal has garnered favor from many Ulama and Soofia. On the other hand, some great personalities criticized Iqbal’s point of view. Molana Saeed Ahmed Akbar Abadi has defended Iqbal’s concepts in logical ways.

جنہوں نے اپنی نثر اور نظم میں مختلف تصورات پیش کیے ہیں۔

اسی لیے اقبال کے جنت اور جہنم کے تصورات جدیدنظریہ پر منحصر ہیں۔

انہوں نے ایک نظریہ تیار کیا کہ جنت اور جہنم ریاستیں نہیں بلکہ مقام ہیں۔

اس تصور میں علامہ اقبال اکیلے نہیں ہیں بلکہ بہت سے دوسرے عظیم صحابہ اور علماءبھی شامل ہیں جن کاجنت اور جہنم کے بارے میں یہی نقطہ نظر ہے۔ علامہ ابن قیم، حافظ ابن تیمیہ اور شیخ مقابلی ان میں سب سے نمایاں ہیں۔ اقبال کے تصورات"خلعود" کا مطلب ابدیت نہیں ہے بلکہ یہ ایک مخصوص مدت ہے۔علامہ اقبال نے کہا کہ گنہگار ہمیشہ جہنم میں نہیں رہیں گے بلکہ جہنم سے بتدریج اپنے اعمال (خودی )کے مطابق آزادی حاصل لرلیں گے اقبال کو بہت سے علمائے کرام اور صوفیہ سے فیض حاصل ہوا ہے، جبکہ کچھ عظیم شخصیات نے اقبال کے نقطہ نظر پر تنقید بھی کی ہے۔لیکن مولانا سعید احمد اکبر آبادی نےاقبال کے تصورات کا منطقی انداز میں دفاع کیاہے۔

کلیدی الفاظ: جینیئس، جدید نظریہ، جنت، جہنم، خلود، گنہگار، خودی،

           

Published

2024-06-10